Jag-Lyckas

Alla inlägg den 6 december 2010

Av En Dag - 6 december 2010 08:40

Tanken va först att jag kör igång med LCHF efter jul och alla födelsedagar - men varför vänta?
Det kommer att bli jul 2011 och fler födelsedagar - det är lika bra att lära sig hantera det och unna sig själv ett nytt liv.

Nu kör jag och lär mej nya levnadsättet direkt i stället.
Motivation har jag och inspiration har jag hämtat från alla härliga bloggar. 

Nu vet jag att det kommer dagar när jag är orkeslös och att det är jobbigt att röra sig och att det är bara kolhydraterna som ska rensas ut ur systemet.

Av En Dag - 6 december 2010 00:56

Ingredienser: 
75 cl rödvin(med eller utan alkohol)
Skal och saft ifrån en blodapelsin eller vanlig apelsin
1 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång
1 tsk hela kryddnejlikor
2 dl björnbär
1 dl svarta vinbär eller blåbär 

Gör så här 
Häll i/lägg allt i en kastrull och koka upp.
Precis innan det börjar koka, ta av kastrullen ifrån värmen.
Låt "vila" under lock i 2-3 timmar.
Sila och häll i en flaska!

Apelsinen kan man välja hur man vill göra med.
Första gången klyftade jag den oskalad och lade ned i kastrullen.
Andra gången rev vi skalen på rivjärn och pressade ur saften. Det blev lite starkare då.
Man får prova sig fram. :)
Vill man ha en alkoholhaltig(are) glögg, kan man utöka vätskan med 2 dl starksprit. 

Av En Dag - 6 december 2010 00:43

Ost och baconpaj
Portioner: 4 st

Ingredienser
Pajskalet
Smör
4 ägg
1 dl grädde

Fyllning
1½ dl grädde
1 pkt bacon
2 dl creme fraiche
250 g riven ost
Peppar

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader och börja med att smälta lite smör i pajformen. Vispa sedan ihop ägg, grädde och häll i formen och grädde i ugnen tills det får en fin färg. Skär/klipp baconen i bitar i önskad storlek och stek dom. Smält sedan crème fraichen i en kastrull och ha i den rivna osten, baconen och grädden. Om du vill så kan du även passa på att hälla i det överblivna fettet från stekpannan. Fördela sedan ostsmeten i pajskalet och krydda med svartpeppar. Grädda sedan tills pajen har en gyllenbrun färg, vilket tar ca 15-20 min. Låt pajen sedan vila i ca 15 min innan du serverar!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Jobbar du med positiva tankar under kostförändring?
 Jobbar?
 Ja självklart, kan man låta bli?
 Nej för helskotta, vem orkar de?
 En sak i taget, först maten sen tankarna

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

LCHF

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vikt


Ovido - Quiz & Flashcards