Jag-Lyckas

Alla inlägg den 19 mars 2008

Av En Dag - 19 mars 2008 21:04

Kärna vänner och läsare!
Vi behöver inte endast föda för magen och kroppen, Ni som känner mej vet att jag i första hand vill bli "fet i själen"
Det enda stället på vår kropp som vi inte bör banta- göd Er!
ThomasE. är ngt som jag önskar att ni alla tar till er och ge det en chans att försöka förstå innebörden, det är då ni blir "fet i själen"
När jag nu tillfälligt låtit mej spåra ur när det gäller VV programet har jag däremot lyckats följa den själsliga biten.
Läs, förstå att det finns evigt liv. Annars blir jag snart inlåst när jag snackar med andra sidan- dagligen!

THOMASEVANGELIET    

År 1945 hittades Thomasevangeliet nedgrävt i en kruka i jorden i Nag Hammadi i Egypten. Skriften är nedtecknat på ett gammalt egyptiskt språk som kallas koptiska på papyrusrullar och man har kunnat datera dessa till ca år 140-150 e.Kr

Det som skiljer Thomasevangeliet från evangelierna i Nya Testamentet är att i NT skriver man om Jesus och hans liv och gärningar.
Man berättar också om hans död på korset för våra synders skull och hur han sedan återuppstod.

I Thomasevangeliet tas detta inte alls upp utan där står nedskrivet med Jesus egna ord om de han skall ha sagt.
Det nämns det inget om  i Nya Testamentet.

Thomasevangeliet består alltså enbart av Jesu ord och visdomar och det nämns ingenting om hans liv och död i detta dokument.

Det som detta evangelium visar oss är att vi alla är jämlika och att ingen är mer eller mindre värd än någon annan samt att livet fortsätter efter den fysiska döden och att sanningen finns djupt inom oss och vi har alla
-Gud, kärleken och kraften inom oss själva.


Man vet inte säkert vem som har skrivit denna sammanställning, men eftersom texten inleds med orden ”Detta är de hemliga ord som uttalades av den levande Jesus och nedtecknades av Didymos Judas Thomas.” så anser man att det var lärjungen Thomas ”Tvivlaren” som skrev ner dessa ord som Jesus skall ha sagt och därför kom skriften också att kallas för Thomasevangeliet.

Thomasevangeliet består av en sammanställning av 114 stycken uttalanden av Jesus, men jag har här valt ut de som jag tycker mest om.


1. Jesus sade: - Den som förstår innebörden i mina ord behöver inte frukta döden.  

3. Jesus sade: - Om någon ser upp mot skyn och säger sig se Gud däruppe, då betyder det att bara fåglar kunna nå Gud. Medan jag säger att om ni bara lär känna er själva och kommer till insikt om den kraft som finns inom er, så har ni därmed funnit Gud.  

4. Jesus sade: - Det är inte svårare för ett barn än för den som är till hög ålder kommen att finna sanningen i mina ord.  

5. Jesus sade: - En dag kommer vad jag säger att bli uppenbarat för alla, men redan nu kan den som förstår innebörden i mina ord finna den kraft som ligger dold inom var och en av er.  

11. Jesus sade: - Precis som de moln du nu ser på himlen skall upplösas kommer också din fysiska kropp att förgås utan att livet för den skull utsläckes, då döden innebär att de som levt i enlighet med Faderns bud kommer ut i ljuset. Hur mörka och till synes oupplösliga molnen kring den individen dessförinnan än varit.  

13. Jesus sade till sina lärjungar: - Säg vem jag liknar. Simon Petrus svarade honom: - Du liknar en rättfärdig ängel. Matteus sade till honom: - Du liknar en vis filosof. Thomas sade till honom: - Mästare, min mun kan inte uttala vem du liknar. Jesus sade: - Kalla mig inte Mästare, och vet att det saknar betydelse vem jag är och vem jag liknar - då det är den väg jag belyser och den kraft jag använder mig av som är av värde för er.  

15. Jesus sade: - När du börjar förstå vad gott är, fall då i din ensamhet ned på knä och tacka för detta, och visa godhet mot dem som äro förtryckta och betungade. Ty kärleken är eder Fader.  

17. Jesus sade: - Vad jag påvisar är en kraft som ej med ögon kan iakttas eller med öron uppfattas, men som trots det fungerar och finns till.  

18. Lärjungarna sade till Jesus: - Tala om för oss vilket slut vi skall få. Jesus sade: - Har ni verkligen inte upptäckt ännu att det inte finns något slut? Att början är där ni tror slutet vara.  

22. Jesus såg några små barn som fick bröstet av sina mödrar. Han sa då till sina lärjungar: - Dessa små liknar dem som lättast kunna förstå de sanningar jag förkunnar. Lärjungarna sade: - Är då barn mer kloka än vuxna? Jesus svarade: - Jag menar att den som är villig att förkasta vad han tidigare lärt och blir såsom ett litet barn lättast förstår innebörden i mina ord.  

25. Jesus sade: - Älska andra som du älskar dig själv, och låt detta vara ditt rättesnöre.  

26. Jesus sade: - Sök först själv sanningen i mina ord innan du därpå försöker lära andra förstå den.  

27. Jesus sade: - Du får ytterst svårt att finna det eviga riket om du inte förstår att livet fortsätter också efter vad som kallas döden. På samma sätt som du ej heller kan finna Fadern om du åsidosätter att göra vad gott är gentemot dem som har det svårt

Av En Dag - 19 mars 2008 12:42

Jag har spårat ur.. Helt urspår. Urspårad.
Urspånig.
Och dessutom... jag tänker vara urspår hela helgen. Jag har bestämt mej att leva uselt, energilöst, totaldeppigt.
Jag är ohjälpligt -urspår-!

Igår var jag och min dotter och åt hamburgertallrik hos grannen fick jag sen arraksboll och kaffe.. fet, fett, fettare (hittade på ett nytt ord där)


Vem är det som är synk spårare här?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Jobbar du med positiva tankar under kostförändring?
 Jobbar?
 Ja självklart, kan man låta bli?
 Nej för helskotta, vem orkar de?
 En sak i taget, först maten sen tankarna

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

LCHF

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vikt


Ovido - Quiz & Flashcards