Jag-Lyckas

Alla inlägg den 21 februari 2008

Av En Dag - 21 februari 2008 23:00

Åå härligt.. en dag till i mitt nya liv och det känns bra!
Fick middag hos dottern och det funkade bara fint. Köttbullar och potatis- de blev lite torrt utan sås och sylt, så jag tog 1 msk lättmajonnäs och det funkade lika fint.
Man tager vad man haver sa Kajsa Varg

I morgon ska jag i väg på vattengympa i varmvatten bassängen på sjukhuset för min fibro, då ska jag plaska av mej lite kalorier där också...
JAG VILL BLI SMAL!

Av En Dag - 21 februari 2008 13:30

Rågbröd (2 bröd)
kvällen dag 1
1 dl surdegskultur
2 dl rågmjöl
2 dl ljummet vatten

morgon dag 2
blanda i 2 dl rågmjöl och 2 dl ljummet vatten

efter 3-4 timmar (eller mer. ju längre tid desto mer smak)
blanda i 2 dl rågmjöl
2 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
2 dl ljummet vatten
ca 1 msk salt

jäs ett tag. forma till två bröd (här går det åt nån dl mjöl till). låt jäsa på bakplåtspapper igen.
Sätt ugnen på 250 grader.
Snitta bröden (45 graders vinkel)
Sätt in bröden och spraya med vatten.
Sänk temperaturen till 190 grader.
Grädda till innertemperatur 98 grader. (tar ca 30 min)

Sedan måste bröden sätta sig innan de ska ätas, annars blir de de

Av En Dag - 21 februari 2008 13:17

Nu har jag börjat tina fram efter att ha slickat mina sår och besvikelser på människors "mörka" sida.
Fattar inte att de här ordspråket ska vara så sant "släkten är värst" och jag fattar inte att man vill så illa att man till och med diktar ihop historier för att aktivit förstöra och skapa osämja?!

I dag så ringer en vännina och behöver hjälp med att forsla saker från skåne till östersund. Hon hade blivit lovad hjälp men - den försvann!

Så nu åker vi till skåneland den 29 februari.

Nu har jag ätit kyckling, ris och beasås+ sallad.. gott!
Känner mej nöjd men sötsugen.. ett sug man säkert får slåss med hela livet.

Det är ändå skönat att åka till jobbet och vara mätt i stället för att bli frestad av ungarnas fikande om ngn timme.

Hejja mej!

Av En Dag - 21 februari 2008 11:42

Det här är början... Nu ska jag bara bli mindre och mindre ;-)

Av En Dag - 21 februari 2008 10:00


Start 

V.1 
V.2 


  
         







Av En Dag - 21 februari 2008 09:58

Tacolasagne (från ninniz)
4 portioner, 7p
400g nötfärs
1 gul lök
1 röd paprika
1 gul paprika
2 tomater
8 champinjoner
2 dl vatten
1 dl riven ost max 17%
3 st tortillabröd a 40g
2 dl tortillachips
1 påse taco kryddmix
2 dl salsa

bryn färsen, häll i hackad lök och hackad paprika låt dessa allt bryna en kort stund. Häll i kryddmix, späd med vatten och salsa och låt koka 5-10 min. Hacka tomater, skär champinjoner i skivor och blanda ner.
lägg ett tortillabröd i botten på en ungsform varva sedan köttfärs och tortillabröd och avsluta med att strö över osten. Skjuts in i ugnen ca 20 min i 200 grader


Av En Dag - 21 februari 2008 09:58




Pizzadeg
2 plåtar - 4 bitar/ plåt
= 8 bitar= 4 points/bit

50 g jäst, 3 dl fingervarmt vatten, 4 tsk olja, 1 tsk salt, ca 7,5 dl mjöl

Smula jästen i en degbunke. Häll i fingervarmt vatten och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt olja och salt. Blanda. Tillsätt sedan vetemjöl och knåda ihop till en fin deg. Låt degen jäsa till dubbel storlek. Dela den sedan i 2 delar. Smörj plåtarna eller använd bakpapper. Kavla ut degen ganska tunt på varsin plåt. Lägg på önskad fyllning och räkna till points för fyllningen! Grädda.

Av En Dag - 21 februari 2008 09:57

Pizza speciale
Deg:
1/2 paket jäst
75g lätt kesella
300g mjöl
1 1/2 dl vatten
1 krm salt
4 tsk olja
2 tsk socker

Fyllning:
1 1/2 dl tomatpuré, hemmakryddad
2 dl champinjoner
150 g strimlad skinka
150 g riven ost 17%
pizza krydda

175¤ 10 min

gör flera satser och frys och servera med pizzasallad till.

6 personer=4.75 points
4 personer= 7 points
Lägger man på en ananas ring blir det 1/2 point ex

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Jobbar du med positiva tankar under kostförändring?
 Jobbar?
 Ja självklart, kan man låta bli?
 Nej för helskotta, vem orkar de?
 En sak i taget, först maten sen tankarna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
<<<
Februari 2008 >>>

LCHF

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vikt


Ovido - Quiz & Flashcards